BILKULTUREN

Jag tycker att bilkulturen här är lite intressant. Man åker bil överallt även om det tar typ 10 minuter att gå. I och för sig så är det ju så himla varmt, men man blir ju ändå svettig så fort man kliver ur bilen så det spelar ju inte direkt någon roll egentligen. Det finns inte så mycket samåkning heller, i en familj har man oftast minst två bilar. I Cairns bor det ca 150 000 vilket kanske inte är så jättemycket (alla här kallar det i alla fall för en småstad) men det är ändå väldigt mycket trafik.
Jag tycker själv det är lite jobbigt att vara så beroende av bilen. Jag skulle ju kunna gå eller cykla till stan men det är ju ändå 1 mil så det tar en stund och jag kan ju inte gå runt med så mycket packning (plus att jag skulle bränna och svettas ihjäl, om det blir sol snart vill säga..).
.
Alla som är härifrån är ju uppväxta med att ta bil överallt så jag antar att det är naturligt för dom och många blir förvånade när jag säger att jag har gått till skolan eller någonannanstans. För mig är det tvärtom, det är så naturligt för mig att gå eller cykla överallt och jag saknar det lite. Att bara hoppa på cykeln och rulla ner till stan på 5 minuter eller gå till skolan och tillbaka, jag skulle aldrig komma på tanken att ta bilen. Jag har ju inte direkt någon egen bil hemma och här har jag i alla fall tillgång till en bil nästan hela tiden. Jag har märkt att jag har påverkats en del av bilkulturen här. Ibland blir jag lite lat och tar bilen även om det inte är långt och jag har börjat prata om sträckor i bilminuter. Om någon hemma skulle fråga vart jag bodde skulle jag säga 15 min från centrum (alltså att gå) och om någon här frågar vart jag bor svarar jag 15 min från centrum men då menar jag med bil.
.
För några dagar sedan såg jag en sak i Madelaines klassrum som jag tyckte var intressant. Dom hade frågat alla barn i hennes klass hur dom hade kommit till skolan, tex gå, cykla, bil. Resultatet var att 2 stycken hade gått och 22 (!) hade åkt bil! Nu kanske det kan bero på att många jobbar i stan och "måste" (det finns ju faktiskt bussar) åka bil men det måste väl vara många som är hemma med yngre barn? Blev lite chockad, jag undrar vad det hade blivit för resultat hemma i Sverige!
.
.
.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0