FRESHWATER STATE SCHOOL

Idag började ett nytt skolår och det var Madelaines första dag i skolan. När jag kom och hämtade dom frågade jag vad dom hade gjort, Sabrina sa att det enda dom gjort var att skriva och Madelaine kom inte ihåg vad hon hade gjort (?!), haha.
Alla blir indelade i ett av fyra elevhem: Taipans, Crocs, Marlins och en till som jag har glömt namnet på. Känns lite som Harry Potter, dock osäkert om dom använder en hatt eller inte..Alla syskon hamnar i samma elevhem, Sabrina och Madelaine är i Marlins. Så det är blandade åldrar i alla elevhem och jag tror att man hittar på lite grejer med sina elevhem för att lära känna mer folk på skolan. Alla elevhem tävlar mot varandra och man får poäng för sitt elevhem när man gör bra saker.
.
Alla måste ha uniformer i skolan och olika skolor har olika färger. Freshwater State School har färgen grön så alla shorts, "shortskjol", klänningar och vanliga tröjor är gröna. Det som inte är grönt är deras elevhemströjor, tex crocs tröja är gul. Det finns inte en dag man måste ha klänning och en man måste ha short och tröja utan det kan man välja själv. Det kan dock vara bra att memorera vad barnen har för kläder på sig när man ska hålla koll på dom på lekplatsen eftersom alla ser typ likadana ut..
.
Som jag har berättat förut har dom ju en skolparad varje vecka och dom har även ett "nyhetsbrev" som kommer ut varje vecka med lite information om vad som händer i skolan osv.
Alla måste ta med sig egen lunch och jag tror att dom har matpauser två gånger på en dag. Först är det lunch och sen ett till mål på eftermiddagen. Som jag förstått har dom typ lunch i 10 minuter vilket jag tycker är lite konstigt. Ibland äter inte Sabrina allt eftersom hon inte har hunnit, ganska sjukt egentligen. Jag tror att dom har lite längre tid till den andra matpausen. Typ alla här äter mackor till lunch plus onyttigt snacks och kanske lite frukt. Jag skulle inte ha velat äta mackor under hela min skoltid i alla fall..
.
På skolan barnen går på går elever upp till årskurs 6 eller 7, är inte riktigt säker. Skoldagarna är från 8.50-14.50 varje dag (för Sabrina och Madelaine i alla fall). Jag tycker det låter ganska länge, speciellt för Madelaine som går i sexårs nu, vi gick väl knappt till ett eller? Det är ju dock bra för mig att dom slutar samma tid så jag slipper flänga fram och tillbaka!
Terminen börjar ju nu i januari och slutar i december med ett sommarlov/jullov i 6 veckor mellan. Man går först 10 veckor i skolan och har sedan lov i 2 veckor, går 10 veckor, lov 2 veckor osv. Jag tror inte dom har något extra långt lov mellan två terminer vad jag förstått, man kör nog på det vanliga systemet ända fram tills det blir sommarlov/jullov.
.
Jag tycker tanken med loven är ganska bra ändå, dock tycker jag att dom skulle få lagad mat i skolan och inte behöva gå så länge. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om uniformerna, finns väl både fördelar och nackdelar med det antar jag.
.
Kul att börja skolan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0