SVERIGE VS AUSTRALIEN

Sverige och Australien är väldigt lika och väldigt olika när det gäller många saker, en del är bättre hemma och en del är bättre i Australien! Så jag tänkte att jag skulle jämföra lite olika saker i Sverige och Australien och se i vilket land jag tycker det är bäst!
  • Människorna: Lätt Australien. Alla där är så himla mycket trevligare och hjälpsammare. I början blev jag lite chockad över att alla var så trevliga, pratglada, öppna, lättsamma och generösa. Svenskar är inte alls lika roliga.
  • Vägarna: Sverige. Vägarna är bättre här och mer anpassade för gång- och cykeltrafik. Ganska många i Australien kör som galningar och man känner sig inte alls säker på en cykel. Det är även mycket mer trafik och det mesta är anpassat för bilarna.Man får vara glad om det ens finns en gångbana och en liten del av vägen anpassad för cyklar.
  • Transport: Sverige. Bättre anpassad för gång- och cykeltrafikanter, kollektivtrafiken är bättre, vägarna är bättre osv. Bussarna ut till där jag bodde gick en gång i timmen vilket inte var så farligt men dom slutade gå så himla tidigt. Skulle man in till stan gick sista bussen vid åtta eller nio vilket var lite jobbigt ibland. Det gick inga bussar på natten så då fick man antingen ta en taxi (vilket var svindyrt!) eller sova i stan.Alla åker bil överallt, det finns ingen samåkning och folk tycker man är konstig om man cyklar eller går.
  • Djurlivet: Vet inte riktigt vad jag ska välja. Australien har mycket finare och intressantare djur men mer farliga, läskiga och dryga djur. Det var jobbigt med alla farliga djur i vattnet så man inte kunde bada, alla sandflies som kissade loss på mig och alla irriterande ödlor som sprang omkring överallt. Men samtidigt var det många coola djur, hoppade t.ex förbi en wallaby (en typ av känguru) ca 2 m bakom mig och Sabrina när vi var på skolgården en gång!Två av alla äckliga djur jag stött på!
  • Shopping: Australien. Det är ju mycket roligare att kunna köpa (och ha på sig!) sommarkläder året runt, man slipper köpa tråkiga varma kläder och vinterjackor! Även om det enligt mig går att ha i princip samma kläder året runt så ska dom ändå envisas lite med att köpa varmare kläder när det är vinter. Kanske inte direkt vinterjackor men i alla fall stickade tröjor. Eftersom årstiderna är tvärtom mot Sverige så ligger modet antingen före eller efter vilket är lite intressant!Gallerian Cairns Central under julen, sjukt kallt därinne förresten eftersom dom sätter ac:n på svinkallt
  • Priser: Sverige. Det mesta i Australien är lite dyrare, mat är ganska dyrt och det är mer avgifter lite här och där. Upplevelser är ganska dyra men det finns också mycket som är helt gratis. Kläder kan man ibland fynda billigare än i Sverige, dock är ju inte kvaliteten den bästa men!En 50-dollarssedel. Förövrigt finns det mycket fler mynt vilket är skitdrygt, man går alltid runt med en tung plånbok med massa 5 och 10 cents.
  • Musik: Sverige. Musiken är väl ganska lik, det är samma stora hits i Sverige som Australien. Det är ju lite roligare med Sverige eftersom det finns svensk musik på svenska och Australien har inte många kända eller bra artister alls.
  • Matkultur: Sverige! Gud vad jag saknade maten när jag var borta! Maten hemma känns lite nyttigare, i Australien är det mer snabbmat, halvfabrikat osv. Det finns dock mycket god och bra frukt! Men det jag saknade mest av allt var grovt bröd (fanns INGENTING!), fil och lösviktsgodis.Åt krokodil. Konsistensen var typ som kyckling och jag kände inte jättemycket smak för att det var så stark sås hehe. Känguru är nog favoriten i Australien, så sjukt gott!
  • Hus: Båda tror jag. Jag är dock kär i dom så kallade Queenslanderhusen, finns många jättegulliga. Det är i  princip ett hus som är "upphöjt", en del bara lite och en del typ som en hel våning. Många är öppna under där man kanske ställer bilen och sen går man upp en våning för att gå in i själva huset. Dom finns främst i norra delen av Australien där det är så varmt för att de gör husen svalare. Många av husen är dock väldigt mörka eftersom man ofta har något litet tak som löper runt hela huset för att solen inte ska skina direkt in genom fönstren. Sen är det väldigt lyhört till grannar också eftersom man alltid har dörrar och fönster öppna.Queenslanderhus i Brisbane, det här är som ni ser bara lite upphöjt.
  • Ljuset: Sverige definitivt. Där jag bodde var det inte så stor skillnad på vinter och sommar, tror det var en timme eller nått. Det är ganska deprimerande när solen går ner vid sex/sju och sen är det helt kolsvart. Jag hade typ glömt bort hur det var hemma och var helt förundrad första dagen jag var hemma och låg i sängen tolv på natten och det var fortfarande ljust ute! I och för sig är det ju väldigt tråkigt på vintern men det är det nästan värt för det är så underbart på sommaren!Väldigt fina solnedgångar i alla fall!
  • Uteställen: Australien. Nu blir det kanske lite konstigt att jämföra lilla Härnösand med en feststad. Men man kunde festa vilken dag som helst och det var alltid folk ute. Det var öppet till 3 på vardagar och 5 på helger vilket var asbra! Det var mycket roligare att gå ut och träffa nytt folk, folk från hela världen osv! Man träffar dock inte så mycket locals, dom har väl tröttnat på alla dryga fulla turister.Hängde mycket på Woolshed!
  • Skolsystemet: Båda. Lite svårt, kan inte så jäättemycket om hur det är i Australien. Gillar inte att dom måste ha uniformer och det känns mer formellt, det känns lite mer avslappnat i Sverige. Känns dock som att svenska skolan är lite för slapp, i Australien känns det mer strikt. Har dock hört att det är många som skolkar i typ högstadiet.Samling en gång i veckan (parade) där det delas ut diplom och är lite information osv.
  • Väder: Australien. Jag trivdes i värmen, var glad att slippa vintern. Alla varnade mig hela tiden för att det skulle bli varmare, fuktigare, regnigare osv. Och det blev det. Men jag tyckte inte fuktigheten var såå himla farlig ändå. Ja man svettades från morgon till kväll en period men jag var mest tacksam för att jag var i värmen och inte frös ihjäl hemma. Var många som klagade hela tiden över att det var så himla varmt och bla bla. Sen började det ju regna och det var kanske inte riktigt min grej, det var så himla tråkigt. När jag var där var det ovanligt lite regn och jag tyckte det var skitdrygt när det regnade så det hade jag kunnat skippa haha. Men det var ibland som man saknade att det bara var lite frisk luft, det var alltid så himla fuktigt och kvavt.Och när det regnade regnade det ju inte lite heller..
  • Natur: Båda. När jag kom till Australien tyckte jag att det var det vackraste ställe jag någonsin varit och det är verkligen så himla fint på alla ställen där jag var! Det är så vackert med bergen och det finns så mycket olika natur i hela Australien. Men sen när jag kom hem så insåg jag hur vackert Sverige är, det hade jag inte tänkt på så mycket innan. Så jag vet inte riktigt vad som är bäst, dom är väldigt fina på olika sätt!MÅNGA jättefina stränderSåå fint i området där jag bodde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0