ORD OCH UTTAL

Det fanns såklart många slangord, uttryck och uttal som jag aldrig hade hört förut. Själva språket var inte så svårt att förstå, man pratade väldigt tydligt och det var ganska likt engelska. Efter ett tag kommer man in i det och börjar själv använda alla uttryck, i början när jag var hemma i Sverige var det många gånger jag råkade säga thanks och sorry, sånt som man bara säger automatiskt. Jag tänkte lista några speciella uttal, ord och uttryck!
.
  • Uttal:
  • Speciellt uttal på a. Till exempel Cairns uttalas Keens (typ). A:et i garden uttalas mer som hur man säger ett a i ordet ahh. Så är det också för ord som car, party osv. Det är lite svårt att förklara!
  • Bokstaven R läggs in lite här och var. Orden saw och draw uttalas sawr och drawr.
  • Ord:
  • Freshie - Smeknamn för Freshwater (området jag bodde)
  • Tea. Istället för middag använder man ofta ordet tea. I början så blev jag lite förvirrad när någon undrade vad man ville ha for tea haha. Man använder också morning tea (förmiddagsfika) och afternoon tea (eftermiddagsfika).
  • Thongs används istället för flipflops
  • Darling. Man säger det ofta till sina barn och även till andras barn.
  • Lollies istället för candy
  • Barbie. Kan både betyda en barbiedocka (och då uttalar man barbie med ett a:et som jag skrev om innan) eller så kan det betyda bbq, vilket man har hela tiden!
  • Ute. Är en en pickup truck typ, alltså en bil med en lastgrejsimojs där bak, väldigt många som kör runt med sådana.
  • Mate. Väl använt ord, kan man väl säga till i princip vem som helst. Folk säger det till kompisar, sina barn osv.
  • Meanie. Används som skämtord när någon på låtsats är dum.
  • Uttryck:
  • Tack. Ibland säger man faktiskt tack, vet inte riktigt varför
  • You're alright. Kanske om man stöter i någon och säger sorry så säger dom you're alright eller om man frågar om man ska hjälpa till kan dom säga det.
  • Have a good one. Säger man ofta när man säger hejdå.
  • Good on ya. När man berömmer någon som har gjort något bra.
  • No worries. Betyder inga problem, väldigt bra uttryck tycker jag. Det och you're alright var nog dom jag använde mest.
En vit ute
Freshie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0