OM SVENSKAN

De enda gångerna jag egentligen pratar svenska längre är när jag skypar. Det är inte alls samma sak att chatta eller att läsa mail, bloggar osv på svenska. Det känns redan som jag tappat lite av svenskan, blir ibland så att jag tänker en mening på engelska jag ska säga eller skriva på svenska så det blir konstig ordningsföljd eller bara allmänt konstigt översatt. Det är såklart ibland tvärtom, jag vet exakt hur jag skulle sagt något på svenska men jag kan inte riktigt uttrycka det som jag vill på engelska.
.
Det känns verkligen som jag kommit in i engelskan och jag brukar ganska ofta tänka på engelska nuförtiden. När jag börjar prata blir det automatiskt på engelska, när jag och elsa skypade började hon prata engelska med mig haha.
.
Igår när vi var och handlade mat hörde jag i öronvrån (funkar!) några som pratade svenska, så jag gick fram och pratade lite med dom. Idag på gymnastiken träffade jag en svensk mamma som jag också pratade lite med. Det blev ganska konstigt, det blev lite blandat svenska och engelska. Jag blev nästan lite osäker ibland på om jag sa rätt och jag sa fortfaranade okay, yeah, really osv. Jag antar att det kanske är lite annorlunda om jag skulle prata svenska med någon jag redan känner, då behöver jag inte riktigt tänka på hur jag säger saker. Nu blev det bara onaturligt och jag känner inte igen min egen svenska, var typ som att jag pratade en annan dialekt eller nått.
.
Matt är halvsvensk och han och Nat kan prata lite svenska. Jag är här för att lära barnen lite svenska och även för att dom ska bli bättre. Vi har inte riktigt kommit igång med att prata svenska, jag har lärt barnen några ord bara. Nu kan dom i alla fall säga katt, hund, hus, snäcka och äpple haha.
.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0